dinsdag 17 december 2013

Tweede batch: Triple!

Eerst nog even de evaluatie van het vorige bier:
Na 3 weken gisten op de fles en een dag in de koelkast konden we het EINDELIJK proeven. Weinig hoop omdat het voor het bottelen nog heel vies was. Maar: Het was lekker!
Het smaakte naar bier, het zag eruit als bier, het knalde open en bubbelde.
Het smaakte niet naar honing zoals op het Obama's White House Honey Ale pakket stond, maar meer naar gewoon bier, met een klein beetje brouwerij 't IJ smaakje eraan. Dus top!

Hopbloemen en korrels
Snel door naar de volgende batch dus!
Nu iets professioneler, met een zelfgevonden recept voor een triple. Het is moeilijk om recepten te vinden voor beginners maar deze leek me ok. Ik heb alle ingrediĆ«nten besteld, weer 50 euro verder, onder andere 2 soorten mout, 2 soorten hop en korianderkorrels.
Zondagochtend met een kater begonnen Tes en ik met brouwen. Alles schoongemaakt, afgewogen en een duidelijke to do lijst gemaakt om de stress van vorige keer te voorkomen.
Alles ging vrij voorspoedig, het rook ontzettend naar bier in het hele huis, Tes zat helemaal onder de wort.Toen we het goedje 75 minuten hebben laten koken was het tijd om het in de gistingsfles te stoppen en het zsm te laten koelen. Met een trechtertje, een dikke handdoek onder de fles en 4 handen kregen we het in de badkamer overgegoten, was best een zwaar karwei.

Nu dus snel koelen: wij zetten de gistingsfles onder de douche, ijskoud water op een gloeiend hete fles. Dat was vragen om 'pang'! Een dikke barst in de fles... Gelukkig is het glas superdik en stroomde niet alles eruit.
Maar het sijpelde wel met een druppel per kwartiertje naar buiten. En dat terwijl er ABSOLUUT geen zuurstof bij mag! Toch maar laten staan en buiten gezet om af te koelen.

Na 4 uur was het nog steeds niet de juiste temperatuur. Na 4,5 uur was mijn geduld weer eens op en heb ik de gist erbij gedaan en de suiker.
Dop erop met waterslot en wachten maar.

Het lekken is inmiddels gestopt, en het borrelt!!! Er ontstaat ook een hele schuimkraag, wat vorige keer niet gebeurde maar ik wel al op alle plaatjes zag. Dus het is wel weer helemaal anders dan de vorige keer.
Er is een kans dat het gaat lukken!
Ik heb een emmer besteld om het over te gieten maar denk dat ik het toch maar in de fles laat staan, het lekt niet meer en is echt aan het leven, misschien als ik het nu overgiet gaat het dood...

To be continued...

Lekker he?
boven de pan hangen



Geen opmerkingen:

Een reactie posten